Inspiracją do stworzenia gry fabularnej Thorgal była fantastyczna seria powieści graficznych, wydawanych od 1977 r., których twórcami są Jean Van Hamme i Grzegorz Rosiński.
Główna linia fabularna skupia się na losach Thorgala, Wikinga o pozaziemskim pochodzeniu. Wychowany przez mieszkańców Północy, musi ciągle mierzyć się z rzucającym mu kłody pod nogi losem, bowiem jego przybycie z gwiazd nie pozostało niezauważone przez nordyckich bogów.
Jest on potomkiem Atlantów, którzy zamieszkiwali Ziemię, zanim pojawili się ludzie, a którzy sami siebie określają dziećmi Posejdona. Opuścili planetę w statkach kosmicznych, gdy zmiany geologiczne okazały się zbyt niebezpieczne, a tysiące lat później zostali zmuszeni do powrotu. W uniwersum Thorgala fantastyka miesza się z pozaziemską technologią, a postacie równie często posługują się magią, co strzelają z futurystycznej broni, a ponadto wędrują w czasie i przestrzeni.
Sam Thorgal to postać, która nie zachowuje się jak inni mieszkańcy Northlandu — krainy, w której dorastał. Po przemoc sięga jedynie, gdy jest do tego absolutnie zmuszony, a pokonanych przeciwników nierzadko oszczędza, co też przysparza mu wiele kłopotów. Nie zamierza jednak łamać swoich zasad — nikt i nic go do tego nie zmusi. Dla swojej rodziny jest w stanie zrobić wszystko, co uważa za słuszne. Chociaż pochodzi z Northlandu, wie, że dom jest tam, gdzie serce — a jego serce jest z żoną Aaricią, synem Jolanem i córką Louve. Gdziekolwiek nie poprowadziłby ich los.